V Drážďanech se v inscenaci Tosky režiséra Johannese Schaafa, kterou jsem měl možnost zhlédnout opakovaně, střídají skvělé pěvecké osobnosti. Nedávno vystupovala Angela Gheorgiu a Riccardo Massi, v září to byla Emily Magee, zažil jsem též Adrianne Pieczonku. Pro listopadové termíny byl opět v plánu Massi, nově také Kristine Opolais. Tosca je to...
Právem je u propagačních materiálů k nahrávce La Traviaty u labelu Prima Classic uvedeno, že je to téměř třicet let od vydání poslední nezkrácené verze. Škrty bývají ve Verdiho mistrovském díle na mnoha místech a slyšet konečně "O mio rimorso!" dvakrát, či si plnohodnotně vychutnat scénu otce a syna, a v našem případě si tak užít ve vítaném...
Italka Virna Toppi dorazila do Mnichova se začátkem nové sezóny a Bavorský státní balet tak ve svém kruhu přivítal zkušenou, herecky vyspělou, výrazově erudovanou a dokonale stavěnou tanečnici. Vedle Laurretty Summerscales, Kristiny Lind a Prisci Zeisel (z prvních sólistek, které jsem měl možnost osobně vidět) je tak Virna Toppi dalším...
Pro někoho Spící krasavice, pro jiného Šípková Růženka. Německý název Dornröschen se v naší zemi moc nenosí, a tak hledajíce nádherný balet, kterému svou osobitost vtiskl choreograf Marius Petipa, vlastním jménem údajně ovšem (z neověřených zdrojů) Marián Pepíta, a kterému hudbu zkomponoval Petr Iljič Čajkovskij, je vhodné zajet do Drážďan a...
Vlastní label Berlínských filharmoniků (Berliner Philharmoniker Recordings) jednoduše musel zahájit nahrávací činnost s novým šéfdirigentem Kirillem Petrenkem, a tak je jistě pro všechny posluchače po celém světě potěšením, držet v rukou žlutou knížku obsahující sice jen čtyřicet pět minut hudby, zato ovšem zahrané tak, jak je přesně od věhlasného...
Nahrávací společnost Prima Classic, za níž stojí producent Edgardo Vertanessian nás napoprvé oslovila albem, který překypoval krásou hlasu lotyšské sopranistky Mariny Rebeky. V úspěšné cestě se má pokračovat, a tak je tu album s názvem Giovin Fiamma, na kterém můžeme naslouchat hlasu tenoristy, který mne od samého počátku okouzlil prostou krásou...
Balet Giselle v Semperoper a Deutsche Oper
Měsíc září byl o Giselle, tedy o baletu Adolpha Adama, který podsunul světu krásnou hudbu, na kterou chce připravit choreografii snad každý znalec tohoto oboru. V Berlíně je jako ikona ikon uznáván a zaslouženě ctěn Patrice Bart (samozřejmě vycházející z Coralliho a Perrota), v Drážďanech se ovšem zcela jiným směrem vydal David Dawson, jež je zde...
Dva večery v bezprostřední blízkosti u sebe v Lipsku a oba s generálním intendantem, dirigentem Ulfem Schirmerem, to byly hody s hudbou Richarda Wagnera. Zatímco u Tristana a Isoldy se jednalo o premiérový večer (v, Bludný Holanďan zažil své úvodní představení již v sezóně předchozí.
Jsou CD, ve kterých se dechové nástroje zdají být jaksi osamoceny, chybí jim k dokonalému poslechovému zážitku smyčce. Příčinou může být jak jakási "nenaladěnost" posluchače na osamocenou zvukovou dechařinu, co se mé osoby týká, setkávám se s pocitem, že ani mistři skladatelé nedokázali navodit atmosféru takovou, aby zkrátka obsazení orchestru bez...
Bayreuth 2019 - Parsifala řídí Semjon Byčkov
Česká filharmonie našla v Semjonu Byčkovovi muže, který je v elitní sestavě dirigentských jmen, která putují orchestrálně-operním světem. Je pak nesmírnou radostí Byčkova zažít s prožít v Bayreuthu, na festivalu, který, pokud by žádný jiný na světe nebyl, plně by všem tužbám operního fanouška dostačoval. Tolik k další zasloužené pokloně ...
Nic ve mně za poslední léta strávená na vrcholné hudební události operního světa - na Bayreuthském festivalu, nevzbuzovalo takový údiv a rozpaky, jako fotografie z inscenace Tannhäusera, kterou jsem teprve hodlal navštívit. Předsudky jsou hrozná věc, má je každý ti radikálnější z nás se na základě nich rozhodují předem. Někdy jsou to ovšem chybná...
Když jsem na letošním květnovém festivalu v hessenském Wiesbadenu slyšel fantastické provedení Mistrů pěvců norimberských v režii Bernda Mottla (dirigoval Patrick Lange) v obsazení, které bylo takřka snem - Volle, Groissböck, Kränzle, Blondelle, Behle, Horne, snad už jsem ani nedoufal, že by mohl být zážitek z Bayreuthu ještě větší.
Salcburský festival, akce nemající ve vesmíru srovnání, mne letos pohostila dávkou hudby italského maestra Cherubiniho. Luigi žil mezi lety 1760 a 1842, Florencie v jeho osobě stvořila muže, jehož opera Medea (chcete-li v originále Médée), byl měla být hrána stejně tak často, jako Pucciniho Tosca.
rozpoložení a možná právě proto mi nějaký ten měsíc trvalo, než bylo CD lipské nahrávací společnosti Accentus vloženo do CD přehrávače. Čekání se podle předpokladů vyplatilo a digitální disk nesl právě to, co jsem od něho očekával.
Recenze CD: Isabelle van Keulen hraje Prokofjeva, Waltona a Williamse u Challenge Classics
Nahrávací společnost Channel Classics přišla s neobvykle poskládaným diskem, na němž čteme jména hned tří dirigentů, resp. dvou mužů a jedné ženy dirigentky. Alba tohoto tipu nejsou obvyklá a občas mohou předznamenávat nahrávku směsice, která nemá co dočinění s promyšlenou koncepcí.









