Osvědčené Labutí jezero a nový Louskáček v Theater Chemnitz
Do Saské Kamenice je to blízko, blizoučko a zdejší baletní soubor má kouzlo, které se takřka blíží dokonalosti. A není třeba hovořit jen o té technické, "odborné" a obecné, která je dána vysokou úrovní tanečníků celkově. Panuje zde totiž očividná tvůrčí a přátelská atmosféra, která je věrně přenášena do vnímavého a zainteresovaného publika, které je na rozdíl od jiných scén tvořeno místními - vděčnými příznivci.
Takto se to dalo vnímat i ve dvou předvánočních
večerech, na kterých zněla hudba Petra
Iljiče Čajkovského. Naše cesta od monumentu Karla Marxe vedla přímo na
okouzlující Theaterplatz a jeho působivý Petrikirche. Ani v jednom
představení jsme se bohužel nedočkali vystoupení naší Nely Mrázové, která je v souboru sólistkou, dočkáme se ale
konečně v příštím roce v představení baletu Romeo a Julie. Zpět ale
k Čajkovskému. Prvním provedením bylo Labutí
jezero. O tom jsme již psali, premiéra se udála teprve nedávno a prožili
jsme překrásnou kombinaci choreografie dle starých pořádků (Sabrina Sadowska dle Lva Ivanova ve 2.
a 4. aktu) i nových idejí (Eno Peci
v 1. a 3. aktu). Lipskou Lauru Costu Chaud, která tehdy tančila Odettu
v celém představení tentokrát vystřídala dvojice Valeria Gambino (Peci) a Anna-Maria
Maas (Sadowska). Bylo to na první pohled nezvyklé, na druhý pohled ovšem
logické a úspěšné řešení, které večer ještě více zatraktivnilo. Nádherná
podívaná. Korejská tanečnice Soo-Mi Oh
se narodila v Německu a patří ke klenotům zdejší, ale troufám si tvrdit,
že i evropské baletní scény. Její taneční čerň byla skvostná.
Rothbart,
kterého ztvárnil Yester Mulens Garcia,
měl snad ještě větší grády než v představení přechozím, princem
Siegfriedem byl István Simon, jehož
dynamika a pohybová brilance byla vrcholem večera. Hudební provedení řídil
slibný americko-izraelský dirigent Ilya
Ram a do ruské partitury vnesl mnoho zajímavého - a čistě ze zvědavosti
bych to opravdu rád slyšel znovu. Zajímavý interpretační přístup tohoto
hudebníka bych rád zažil i v dalších představeních.
Co víc
si ke konci pohádkového roku přát než pohádku další? Louskáčka! Nikdy nekončící radost z hudby ruského mistra se
dokonale skloubila s dalším velezajímavým nastudováním hudebním i
tanečním. Filharmonii Roberta Schumanna
tentokrát inspirativně, svěže a slavnostně dirigoval Santiago Serrate. Choreografie byla tentokrát plně v rukou Sabriny Sadowské a opět byla plně
naplněna veškerá očekávání. Tato dáma má talentu pro několik choreografů naráz.
Stylovost, cit, elegance, výrazná náročnost a inovativnost z ní dělá
umělkyni, kterou musí tanečníci zbožňovat. Však to také dokázaly jak Anna-Maria Maas (Marie ve snu), tak i Isabel Dohmhardt (Marie skutečná).
Prakticky vším potěšila divákovo oko i Sandra
Ehrensperger, nádherný pohled byl ale například i na Emily Grieshaber či Soo-Mi
Oh v menších, ale vlastně nikterak nemenších rolích.
Franz, Louskáček, Jean-Blaise Druenne, měl svůj velký večer! Přišel, nadchl, uklonil se a odešel. Unikátní pohádka v jeho podání byla velkým dárkem milovníkům baletu. Podpořili ji i pánové Emilijus Miliauskas (krásné jméno, co říkáte?!), tak jako vždy Raul Arcangelo či Yester Mulens Garcia. Na zdařilé pohádkové scéně a ve zdařilých kostýmech (Charles Cusick Smith a Phil R. Daniels) se muselo tančit samo.


